Hoppa till innehåll

FAQ

PRODUKTER

Vi använder oss av bambuviskos i våra produkter. Bambu är ett fantastiskt material som reglerar temperaturen och den mjuka strukturen passar perfekt till ditt barns mjuka hud. Du kan läs mer om varför vi valde att arbeta med bambu här.

Precis som andra naturmaterial som kashmir och ull med korta fina fibrer kan plagg i bambu få noppor. För att minimera noppor så rekommenderar vi att att följa våra tvättrekommendationer nedan.

 

Noppor är överskottsfibrer som vandrar till ytan på materialet. Nya plagg noppar generellt mer än äldre plagg eftersom dessa har mer överskottsfibrer. 

 

Bambu är ett naturmaterial som noppar men det är inte ett tecken på dålig kvalitet.

För att ta bort noppor rekommenderar vi att man använder en elektrisk noppborttagare.

För att behålla den silkesmjuka känslan, passformen och minimera noppor rekommenderar vi dessa enkla tvättinstruktioner:

 

Steg 1: Vänd plaggen inochut.

Steg 2: Tvätta med kallt vatten på normal eller snabbtvätt.

Steg 3: Torka på låg temperatur eller hängtorka. 

 

För mörka tryck:

Tvätta med liknande färger eller separat under de första tvättarna.

Tvätta inte på känsliga programmet. Tvätta på normal eller snabbtvätt och hindra produkten från att ligga i blöt.

Ta ut tvätten så fort den är klar.

ORDER OCH BESTÄLLNING

I ditt paket finns endast en ordersedel och inga belopp anges. Om du vill att vi inte ska lägga i ordersedeln vänligen kontakta kundservice så ska vi göra det bästa vi kan för att hjälpa dig.

I samband med din order ska du få en orderbekräftelse till den mailadress som du slutfört ordern med. Ett tips är att kontrollera din skräppost så att bekräftelsen inte hamnat där. Om du inte fått en bekräftelse via mail vänligen kontakta kundservice via kontaktformuläret.

Ibland blir det fel och en vara är slutsåld. Om vi har någon liknande vara i lager kommer vi att erbjuda denna som ersättning. Om vi inte hittar någon liknande vara eller detta erbjudande inte accepteras så kommer pengarna att återbetalas via Klarna inom 1-3 bankdagar.

Det finns några saker man kan testa först.

Pröva att använda en annan webbläsare ex. Google Chrome.

Säkerställ att du har fyllt i alla uppgifter korrekt.

Om någon vara du valt har sålt slut måste denna tas bort från varukorgen innan köpet kan genomföras.

Rensa historiken i din webbläsare.

Den webbläsare du använder måste vara inställd på att tillåta tillfälliga och tredjeparts cookies. Om så inte är fallet måste du ändra dina cookie inställningar.

 

Om problemen fortfarande kvarstår kontakt kundservice via kontaktformuläret.

Om det saknas varor från din beställning vänligen kontakta vår kundservice inom 5 dagar från mottagen order och ange ditt ordernummer samt vilka produkter som är felaktiga. Vi kommer att göra allt vi kan för att rätta till din beställning så snart som möjligt.

BETALNING

I kassan så ser du frakten innan du genomför ditt köp.

Du kan välja mellan direktbanksbetalning, bank-, kreditkort eller faktura. All betalning hanteras av Klarna. Kibby hanterar inte några bank eller kreditkortsnummer.

Vi samarbetar med Klarna och när din order är packad och klar att skickas så sker debiteringen på det sätt du valt.

 

Faktura: Kostnadsfritt upptill 30 dagar.

Kortbetalning: Visa, AmericaExpress eller MasterCard.

Betala direkt: Bankbetalning från ditt bankkonto eller kort

Konto: Delbetala i din tak med Klarna

Direktbetalning: Betala direkt från din internetbank.

 

När du genomför ett köp hos oss godkänner du Klarnas villkor.

 

Hos oss kan du betala säkert med Visa, American Express, eller MasterCard som är utfärdat i det land du beställer från. Klarna hanterar din betalning med säker kryptering. KIBBY hanterar inte dina kortuppgifter då informationen skickas direkt till banken.

 

Vi tar inte ut någon avgift för kortbetalning däremot kan det hända att din bank gör det. Vid betalning med kredit- eller bankkort börjar villkoren gälla så snart transaktionen godkänts. I de fall ingen betalning mottagits efter att beställningen skickats så kan KIBBY komma att upphäva beställningen.

Nej det går tyvärr inte att ändra ditt betalsätt efter en order har lagts.

FRAKT

När din order packats får du en leveransavisering. Du kan då följa ditt paket i PostNord appen eller på PostNords hemsida.

Vi levererar för närvarande inte till andra länder än Sverige. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev för att hålla koll på när vi kan leverera hem till dig!

För paket som inte hämtats ut debiterar vi dig 199 kr i kostnad för administrativa avgifter och returfrakt.

Vår målsättning är att du ska ha dina varor inom 1-4 dagar. Du kan spåra din leverans via Postnord appen.

RETURER

Fyll i den returblankett som låg i när du mottog ordern och paketera varorna väl med etiketter kvar.

Skicka sedan detta paket till:

Kibby AB
Hermesgatan 5
641 34
Katrineholm


Enligt gällande lagstiftning är det konsumenten som står för returfrakten.

Observera att returnerade varor som skickats med Postnords MyPack eller liknande där Kibby måste hämta ut varorna på ett utlämningsställe inte kan hämtas ut av oss. Kibby ersätter inte varor eller fraktavgifter som skickats på detta sätt.

När vi mottagit och registrerat din retur rapporterar vi det till Klarna inom 7 dagar. Därefter kommer återbetalningen hanteras av Klarna vilket du kan läsa mer om här.

Klarna hanterar våra återbetalningar du kan läsa mer om hur Klarna sköter återbetalningen här.

 

När vi mottagit din retur och behandlat den får du ett mail från oss. Vi hanterar normalt returer inom 7 dagar, därefter tillkommer Klarnas tid för återbetalning.

Som konsument har du enligt lag tre års reklamationsrätt. Om du upptäcker att din vara är defekt, felaktig eller har en transportskada ber vi dig att kontakta kundservice här för att omedelbart reklamera varan. Två månader anses alltid vara skälig tid för att reklamera från det att du upptäckte felet.

 

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut. Du kan kontakta ARN genom deras hemsida eller genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm.

 

Skador på plagg orsakade av användaren ingår inte i reklamationsrätten.

Vänligen kontakt kundservice här och uppge vilken order det gäller samt vilka varor du vill byta. Uppge även vilka varor du vill byta till så återkommer vi med information kring hur du ska gå tillväga.

 

Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på distans. Ångerfristen börjar löpa från den dag du eller en person på uppdrag av dig hämtar varan eller mottar den. Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka när du har handlat på Kibby.se.

 

För att utöva din ångerrätt kan du inom 14 dagar kontakta kundservice här genomföra en retur med bifogad retursedel.

Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.

 

Ångerrätt

Om du vill utöva din ångerrätt inom 14 dagar från köp via Kibby.se har du rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Vi har dock rätt att dra av ett belopp med vilket produktens värde har minskats om du har använt produkten mer än nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion, till exempel utöver att prova plagget. Sådant avdrag görs enligt produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet.

 

Bytesrätt

Om du vill utnyttja din bytesrätt inom 14 dagar från köp via Kibby.se ska varorna vara oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt försegling eller plombering kvar på varan. Detta gäller även prissänkta varor. Detta innebär att varorna inte får ha skadats, smutsats ner, tvättats eller använts (annat än för att prova varan) för att du ska kunna använda din bytesrätt. Ett icke godkänt byte som skickats till vårt lager returneras till dig som kund. Denna returfrakt debiteras dig som kund.

 

Ånger- och bytesrätt gäller inte för:

(1) varor som har tillverkats enligt personliga anvisningar (exempelvis måttbeställda); eller

(2) varor som har en bruten försegling eller plombering och som inte är lämpliga att lämna tillbaka på grund av hälso- och hygienskäl (exempelvis underkläder och badkläder)